مقالات

باتری مناسب خودروی من

انواع مختلف باتری

باتری‌های غیر سیلد ( اسیدی )

در این نوع باتری، ورقه‌های سربی و محلول الکترولیت وجود دارد. برق مصرفی باتری غیر سیلد 12 ولت است. هنگامی که قطب مثبت و منفی آن به هم وصل می‌شوند، باتری قابل استفاده می‌شود. شش فضا در باتری اسیدی وجود دارد که داخل آن‌ها پلیت‌های مثبت و منفی قرار گرفته‌‌اند. بین صفحات هم محلول الکترولیت استفاده شده است. هر کدام از صفحه‌ها 2 ولت برق تولید می‌کنند. سطح الکترولیت در این نوع باتری متناسب با شرایط آب و هوا، باید دائما مورد بررسی قرار گیرد و برای این‌که قابل استفاده باشد باید به آن آب مقطر اضافه کنید. چکاپ این نوع باتری با توجه به شرایط آب و هوا معمولا هر چهار روز تا ماهی یک بار انجام می‌شود و هنگامی که سطح الکترولیت آن پایین آمده باشد، با اضافه کردن آب مقطر و شارژ باتری، قابل استفاده می‌شود.

باتری سیلد ( اتمی )

جنس ورقه‌های سربی این نوع باتری با باتری غیر سیلد فرق می‌کند. این نوع باتری نیاز به بررسی مداوم ندارد. سطح الکترولیت در باتری اتمی کم نمی‌شود. زیرا طراحی و مواد به کار رفته در آن بدین صورت است که الکترولیت تبخیر شده، مجددا به سلول بازگردانده می‌شود. شما توسط نشانگری که روی باتری اتمی وجود دارد، می‌توانید شارژ باتری و سطح الکترولیت آن را ببینید. ولتاژ خروجی باتری اتمی نیز 12 ولت است.

تفاوت باتری غیر سیلد و سیلد

همان طور که گفتیم، موادی که در ساخت صفحات باتری سیلد به کار رفته است، طوری است که نیاز به آب مقطر ندارد و لازم نیست دائما آن را چک کنیم. باتری اتمی بر خلاف باتری غیر سیلد از فضاهای مجزا تشکیل نشده است و تنها یک جایگاه برای قرار گیری اسید و صفحات در آن در نظر گرفته شده است. این موضوع باعث می‌شود که خروج اسید از آن‌ها راحت‌تر صورت گیرد. اگر اشکالی در باتری اسیدی به وجود بیاید، شما به مرور زمان متوجه این موضوع خواهید شد. در صورتی‌که باتری اتمی به یکباره می‌خوابد. البته باید گفت که باتری‌های اتمی خیلی بیشتر از باتری اسیدی عمر می‌کند. باتری اتمی حدود 5 تا 10 سال می‌تواند بدون هیچ مشکلی کار کند. باتری‌های سیلد یا اتمی مدت زمان زیادی شارژ را در خود نگه می‌دارند و تخلیه نمی‌شوند. باتری‌های اتمی نسبت به باتری‌های اسیدی از کیفیت بالاتری برخوردارند. به همین دلیل قیمت بالاتری دارند و روند شارژ کردن باتری در این مدل راحت‌تر صورت می‌گیرد.

قدرت باتری اتمی بسیار بیشتر است و اگر از باتری اتمی در خودروی خود استفاده کنید، استارت زدن ماشین با نیروی بیشتری صورت می‌گیرد. از دیگر مزایای باتری اتمی، این است که مواد داخل آن مایع نیست. جامد بودن مواد داخل باتری سیلد باعث می‌شود که هنگام کار با آن هیچ گونه نگرانی از ریختن اسید به محفظه‌ی بیرون نداشته باشیم.

در صورت انتخاب یک باتری اتمی برای خودروی خود، کارایی خودرو بالاتر رفته و عملکرد مناسب‌تری از خودرو دیده می‌شود. بهتر است برای خودروهای خارجی و داخلی از باتری اتمی استفاده شود.

اطلاع از میزان ظرفیت باتری ماشین برای انتخاب باتری مناسب خودرو

منظور از ظرفیت باتری، مقدار بار الکتریکی است که یک باتری در ولتاژ مشخص دریافت می‌کند. ظرفیت باتری‌ها با واحد آمپر ساعت مشخص می‌شود و به معنی حاصلضرب جریان عبوری از سیستم برقی ماشین در مدت زمانی که طول می‌کشد تا باتری این جریان را تامین می‌کند. انتخاب یک باتری با ظرفیت مناسب بسیار مهم است. زیرا اگر ظرفیت باتری خودرو کم باشد، استارت زدن خودرو در زمان طولانی‌تری صورت می‌گیرد. گاهی اوقات هم نیاز است چند بار عمل استارت زدن تکرار شود. تکرار این عمل به مرور زمان باعث خرابی استارت خودرو می‌شود. اگر هم از یک ظرفیت بالاتر از نیاز ماشین استفاده کنید، جریان بالایی به سیستم الکتریکی ماشین وارد می‌شود. دما بالا رفته و خرابی سیستم استارت خودرو و چراغ‌های ماشین را به همراه دارد. پس هنگام خرید باتری، دقت کنید که میزان برق مصرفی تعیین شده برای آن با مقادیر موجود در دفترچه راهنمای خودرو یکی باشد. ظرفیت خودروهای سواری از 35 تا 100 آمپر ساعت متغیر است.

کی از مواردی که هنگام تعویض باتری خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به سایز و اندازه‌ی باتری خودرو است. باتری‌ها در اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند و متداول‌ترین نوع آن‌ها 24، F24، 59، R58، 58، 52، R51، 51 ،35، 34، 25 و 65 هستند. این اندازه‌ها روی برچسب باتری خودروی شما چسبانده شده است. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو و دانستن سال و مدل ماشین خود می‌توانید باتری مناسب خودرو را پیدا کنید. کارشناسان خودرو با دانستن سال و مدل ماشینتان سایز مناسب باتری خودرو را به شما معرفی می‌کنند. شرکت‌های زیادی در این زمینه وجود دارند که در صورت تماس با آن‌ها می‌توانید از ابعاد باتری خودروی خود مطلع شوید.

اطلاع از قرارگیری قطب‌های مثبت و منفی در انتخاب باتری مناسب خودرو

برای انتخاب باتری مناسب خودرو، باید بتوانید قطب مثبت و منفی باتری خودروی خود را تشخیص دهید. در بسیاری از باتری‌ها با دیدن علامت‌های منفی و مثبت، به راحتی می‌توان قطب‌ها و طرز قرار گیری آن‌ها را تشخیص داد. اگر هیچ علامتی کنار قطب‌های باتری مشاهده نکردید، به سایز قطب‌ها توجه کنید. قطر قطب مثبت همیشه از قطر قطب منفی بزرگتر است. اگر نتوانستید تفاوت در قطب‌ها را مشاهده کنید، از روش دوم استفاده کنید.

در روش دوم، مقداری نمک را داخل آب می‌ریزیم و آن را به طور کامل در آب حل می‌کنیم. به دو قطعه سیم احتیاج داریم. یک سر یکی از قطعه سیم‌ها را به یکی از قطب‌های باتری وصل می‌کنیم و سر دیگرش را داخل آب نمک قرار می‌دهیم. یک سر سیم دوم را هم به قطب دیگر باتری وصل کرده و سر دیگر آن را داخل آب نمک قرار می‌دهیم. مشاهده می‌شود که از یکی از قطعه سیم‌ها حباب خارج می‌شود. این قطعه سیم به قطب منفی باتری وصل است. اکنون از قطب‌های مثبت و منفی خودروی خود آگاه شدید، پس از این با توجه به مکان قرار گیری این قطب‌ها، می‌توانید باتری مناسب خودروی خود را انتخاب کنید.

تشخیص باتری غیر سیلد از سیلد

همان طور که اشاره شد، بهتر است که برای خودروی خود از باتری اتمی استفاده کنید. ممکن است بسیاری از افراد متقلب از نا آگاهی شما سوء استفاده کنند و باتری‌های غیر سیلد را به جای باتری اتمی به شما عرضه کنند. معمولا طراحی بدنه‌ی خارجی این نوع باتری‌ها شبیه باتری اتمی است. اما اگر با استفاده از یک پیچ گوشتی و چکش در پوش آن‌ها را بردارید، ساختمان باتری‌های غیر سیلد را در آن‌ها مشاهده می‌کنید. متاسفانه بیشتر باتری‌هایی که در کشور به مشتریان عرضه می‌گردد از این نوع بوده و به جای باتری اتمی فروخته می‌شود.

1403-01-31