مقالات

چه قسمت‌هایی از خودرو مستقیما با باتری کار می‌کنند؟

در اتومبیل‌های امروزی تجهیزات الکتریکی متنوعی وجود دارد. با پیشرفت فناوری روز به روز بر تعداد این تجهیزات و سیستم‌های الکتریکی افزوده می‌شود. شرکت‌های سازنده همواره به دنبال این هستند که آپشن‌های جدیدی را به محصولات خود اضافه کنند. با توجه به نوع خودرو، این آپشن‌ها متفاوتند. مهم‌ترین تجهیزات الکتریکی خودروها شامل فن رادیاتور، برف پاک کن، کیلومتر شمار، فندک، قفل مرکزی، ECU ، صندلی‌های برقی، آینه‌های تاشوی برقی، سنسورهای الکتریکی و ... می‌شوند. اما جریان برق این قطعات از کجا تامین می‌شود؟ اگر جریان تولید شده با اختلال در توزیع و انتقال مواجه شود، عملکرد سیستم چه تغییری می‌‌کند؟

تامین انرژی اولیه با استفاده از باتری خودرو

وقتی سوییچ را می‌چرخانید یا دکمه‌ی استارت را فشار می‌دهید تا ماشین روشن شود، سیگنالی به باتری خودرو ارسال می‌شود. با دریافت این سیگنال، باتری ماشین انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و جریان الکتریکی لازم را برای استارت خودرو فراهم می‌کند. در ماشین‌های قدیمی، نیروی باتری فقط برای احتراق اولیه‌ی ماشین به کار گرفته می‌شد. اما با گذر زمان و پیشرفته شدن ماشین‌ها، تجهیزات بیشتری مثل چراغ، بوق و ... به ماشین‌ها اضافه شد. این سایل برای شروع به کار، به انرژی برق نیاز دارند. یک سیستم پیچیده از مدارهای الکتریکی، در ماشین‌های امروزی، انرژی مورد نیاز این وسایل را تامین و توزیع می‌کنند. باتری ماشین با انرژی الکتریکی که در خود ذخیره می‎کند، می‌تواند در مواقع مورد نیاز، برق این وسایل را به آن‌ها برساند. باتری‌ها اگر در شرایط مناسب آب و هوایی قرار گیرند و به درستی از آن‌ها نگهداری شود، می‌توانند حدود چهار تا پنج سال عمر کنند.

سیستم پخش ماشین، انرژی لازم خود را از باتری می‌گیرد. چراغ‌های اتومبیل هم برای این‌که روشن شوند، به جریان الکتریسیته‌ی باتری نیاز دارند. کولر و بخاری برای راه‌اندازی به برق نیاز دارند. باتری ماشین عهده‌ دار تامین جریان الکتریکی این تجهیزات است.

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، آپشن‌های ماشین‌ها روز به روز در حال اضافه شدن هستند. باتری وظیفه دارد که برق تمام این تجهیزات الکتریکی را تامین کند. از این رو نگهداری این قطعه‌ی حیاتی بسیار مهم است.

1403-02-07